2014. november 7., péntek

Zászlós ünnep

Üdv!

Úgy tűnik, még félig-meddig, ha nem is teljesen, időben vagyok. Rövid bejegyzésben szeretnék írni a november 6-ai zászlós ünnepről. Tavalyról emlékeztem, hogy november 6-a a svéd kultúra napja Finnországban, de valahogy csak akkor esett le teljesen, amikor az egyetemre sétálva mindenütt kék-fehér zászlókat láttam. Itt, Finnországban a finn zászló  nem lóg minden középületen, a zászlók csak akkor kerülnek ki, amikor zászlós ünnep van. Például ilyen nap lesz vasárnap az apák napja (hivatalosan mindig november második vasárnapja), vagy korábban októberben Aleksis Kivi és az ENSZ napja. Persze nem hagyhatom ki a zászlós ünnepek listájáról december 6-át sem, a finn függetlenség napját.

Mivel ebben a félévben már tanulok svédül, a svédség napja is érdekesebb volt számomra, mint tavaly. A svéd anyanyelvű finnek nyelvi jogainak ünnepe a többnyelvűséggel kapcsolatos kutatásom szempontjából sem érdektelen, hogy is lehetne az. Bár a svéd anyanyelvű finnek lélekszáma egyre csökken, az alkotmány szerint ugyanazok a nyelvi jogok illetik meg őket, mint a finneket. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem merülhet fel újra és újra a kötelezően tanítandó svéd nyelv kérdése a médiában, de ez egy másik történet. Vagy az érme másik oldala? Rákeresve a google-ben a pakkoruotsi és a pakkosuomi szavakra, a másodikból látványosan kevesebb a találat. Az esetleges kétségek ellenére úgy gondolom, a zászlós ünnep önmagában is nagyon szép gesztus.

Ej, de nem akarok most nyelvpolitikáról beszélni, úgy értem, a többnyelvűség kapcsán elég sok mindent említettem már így is. Pusztán zászlós ünnepről szerettem volna röviden megemlékezni.

Szeretek a zászlós ünnepeken sétálni a városban, mert remek finn zászlós fényképeket lehet készíteni. Ezúttal nem fotóztam annyira sokat - mert lefagyott a kezem -, de kiválasztottam két fotót a bejegyzéshez.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése